Min analys av Release Me-videon

Ja, jag vet att den här analysen av Release Me-videon är kraftigt försenad, men jag har haft så enormt mycket att tänka på den senaste tiden att det aldrig blev av att jag skrev någon analys. Fast nu är det alltså dags och jag tänker dela upp den här analysen i ett par olika kategorier som jag tycker är intressanta:

- BUDGETEN

Det första jag vill ta upp är den ekonomiska biten. Inte för jag egentligen är någon hejare på ekonomi i vanliga fall, men man behöver ju inte vara något matematiskt snille för att se att Release Me-videon är betydligt mer påkostad än exempelvis videon till On And On. Sedan kan man ju förstås aldrig veta exakt hur mycket varje video har kostat att producera, men nog tycker jag att Release Me-videon är en av Agnes mest påkostade videor. Kanske t.o.m. den mest påkostade, vem vet?

Hur som helst, en anledning till att jag tycker detta är bl.a. det faktum att antalet platser som figuerar i videon är betydligt fler än i On And On-videon (inkluderar även platser där Agnes inte är med själv såklart), men också fler än i någon annan Agnes-video som jag kan minnas vid. Nu är ju detta självklart ingen garanti på att videon fick en större prislapp på sig, men jag tycker nog ändå att det är en faktor som är värd att ta upp. Sedan vet vi ju att alla de statister som medverkar kostar pengar, så där har vi ännu en orsak till varför jag tycker att Release Me-videon har kostat betydligt mer pengar att göra än Agnes tidigare videor.

Till er som just nu tänker följande: "Ja, men, i Stranded-videon fanns det ju också många statister som dansade och hade sig". Det är korrekt observerat, men jag har en stark känsla av att den videon inte kostade så värst mycket att göra, trots alla dessa unga dansande individer.

- KLÄDERNA

Att Agnes alltid klär sig enormt snyggt är ju knappast någon nyhet, men att det är så många personer som vill veta och framförallt äga sådana kläder som Agnes bär i Release Me-videon förvånade t.o.m. mig. Själv är jag inte alls särskilt kunnig eller för den delen intresserad av mode, utan brukar enbart ha på mig kläder som jag själv tycker är bekväma (trots att många av plaggen är över fyra år gamla eller kanske mer), men jag tycker faktiskt att det är väldigt intressant att se vad för slags kläder som Agnes har på sig i sina videor.

I Release Me-videon har Agnes fyra stycken (vad jag kan se i alla fall) olika plagg på sig. Det första plagget som jag vill nämna är det hon bär utomhus i videon, där hon har på sig svarta byxor (förmodligen jeans), svarta höga stövlar, en svart topp och en jacka i antingen läder eller skinn. Jo, just det, jackan är också svart. Det andra plagget är vad som ser ut som en svart tröja med luva och som har massvis med paljetter på sig. Om det nu faktiskt är en tröja eller kanske något helt annat kan jag dock inte svara på, men svart är den och paljetter har den. Snygg är den också, tycker jag.

Det tredje plagget är det som Agnes har på sig när hon sminkar sig i badrummet i slutskedet av videon. Vid första anblick trodde jag att hon hade på sig samma snygga lila klänning som hon bär på omslaget till albumet och On And On-singeln, men efter att ha kollat många gånger till på videon så är jag inte fullt lika säker längre. Men oavsett vad så är den riktigt snygg och Agnes passar väldigt bra i den. Det fjärde och (enligt mig i alla fall) sista plagget som Agnes bär i videon är också den mest omtalade av dem alla. Hon har på sig en snygg svart topp och en fin vit kjol med volanger som hon verkligen bär med stil och klass. Nice!

Som den nybörjare jag är så tänker jag inte gå in mer i detalj på just kläderna, men med min enorma och fantastiska analytiska förmåga (behöver jag påpeka att det är en kraftig överdrift?) så kan jag säga så mycket som att alla kläderna som Agnes har på sig i videon passar henne mycket bra och att mycket av det är svart.

- KAMERAVINKLARNA

Ni som har läst min analys av On And On-videon (om inte så bifogar jag en länk till den längst ned i detta inlägg) så kunde ni läsa vad jag tyckte om de något annorlunda kameravinklarna som den videon innehåller. Många gillade dem inte alls, men jag tycker faktiskt att de var okej. Annorlunda, som sagt, men okej. I videon till Release Me är kameravinklarna inte alls lika annorlunda eller konstiga, utan bara rent ut sagt fantastiska. I början av videon när man får se Agnes (ja, det måste vara hon) ligga så att man bara ser siluetten av henne är något som har fastnat på min näthinna ända sedan jag såg det första gången. Tycker helt enkelt att det är så förbaskat coolt.

Hela videon, från början till slut, är full av kameravinklar som känns vettiga och det är en enorm skillnad om man t.ex. jämför med videon till On And On. Man får se Agnes dansa, gå framåt på en gata (fasen vad cool hon ser ut i det läget alltså!), sminka sig, sitta ned på en mindre trappa utomhus och sedan dansa lite till. För en del är detta kanske inte tillräckligt för att en video ska kunna klassas som grymt bra (jo, jag vet att ni finns därute), men enligt mig räcker det gott och väl. För att sammanfatta kamerajobbet lite kort så kan jag säga att det är väldigt bra och proffsigt utfört. Kunde inte vara mer nöjd faktiskt.

- HANDLINGEN

På Agnes officiella hemsida kunde man när videon premiärvisades läsa följande bekrivning av Release Me-videon:

"Ett dansgolv klockan 02.23 en natt någonstans i Europa. En attityd och en uppmaning."

Vad säger då detta om själva handlingen i videon? Tja, inte mycket, men jag vet faktiskt inte om videon har en handling eller inte. Å ena sidan kan man ju säga att den handlar om Agnes resa genom stan till det speciella dansställe som finns där, då hon helt enkelt vill kunna släppa loss, men å andra sidan kan man ju också säga att den handlar om att få dansa men samtidigt påpeka att man måste kunna slå sig ifrån sina "bojor" om man på något sätt skulle känna sig som en fånge på ett eller annat sätt. Om ni vet hur texten går, vilket jag utgår från att ni gör, så förstår ni nog vad det är jag menar.

Men som jag skrev i min tidigare analys av On And On-videon så behöver inte en musikvideo har en specifik eller för den delen avancerad handling för att bli bra i mina ögon. Huvudsaken är att den uppfyller sitt huvudsakliga syfte, vilket i Release Me-videons fall heter dans, och det tycker jag definitivt att videoskaparna har lyckats med och det med bravur.

------------------------------------

Release Me är utan tvekan en av Agnes absolut bästa låtar och jag är glad att musikvideon blev så pass grym som den blev. Hoppas att ni som har läst detta har uppskattat min lilla analys och om ni vill så kan jag göra samma sak med Agnes kommande musikvideor också. Jag skriver mer än gärna analyser, då jag tycker att det är riktigt kul, men jag vill ändå veta lite grann om vad ni tycker om det hela.

På tal om musikvideor så har de verkligen förändrats sedan jag var 13-14 år och på många plan också till det bättre, vilket är väldigt trevligt att se. Denna utveckling kan man också se till viss del om man enbart väljer att kolla igenom alla Agnes videor, från Right Here Right Now till Release Me. Att Agnes själv har förändrats en del under dessa år (hon har bl.a. blivit äldre och ännu snyggare!) kan man relativt enkelt se när man kollar på dem, men det andra är kanske inte fullt lika lätt att lägga märke till. Just därför tycker jag att ni som läser den här bloggen ska kolla igenom och studera alla Agnes videor, från den första till den sista, och verkligen kolla hur de är uppbyggda med mera. Tro mig, det är mer intressant än det låter.

------------------------------------

http://agnesmychampion.blogg.se/2008/august/utkast-en-intressant.html

Kommentarer
Postat av: Tommy

Tack för en superb analys!

Ang. kläderna; Den lila klänningen hon har är inte samma som skivomslagsklänningen, den har ju "diamanter" vid halsen, vilket inte klänningen i videon har. Tycker förövrigt att den där svarta paljetthuvs-tröjan är sjukt snygg på Agnes :)

Ang. Förändringen på videon; om man jämför "Stranded"-videon och denna video, vilken skillnad!

2009-01-04 @ 11:09:23
URL: http://agnesimelodifestivalen.blogg.se/
Postat av: Benny

Tommy: Tack själv :).



Mm, jag visste väl att det var lite skillnad på de där bägge klänningarna, trots att de var lila båda två. :)



Ja, kollar man på Stranded-videon idag och jämför den med Release Me-videon så är det nästan som dag och natt.

2009-01-04 @ 19:17:55
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Marco

Bra jobbat med analysen! Det märks att du gillar det, både analyserandet och videon. Och Agnes förstås! Jag kan nog hålla med om det mesta. Videorna har blivit både något bättre och intressantare med tredje plattan. Jag skulle dock vilja se en lite annorlunda video till nästa singel (?). Det är Anders Rune som har regisserat bägge två hittills. Det kanske vore bra med någon annan till nästa. Han verkar ha en förkärlek till lite "sunkiga" miljöer; förort, betong, industriområde, toalett, skitig bakgata, lite dystra storstadsmiljöer osv.

Inte riktigt roligt egentligen. Jag vill se Agnes i en helt och hållet snygg och estetiskt tilltalande video. Bara glassa omkring i najs miljöer, top notch och bara se snygg ut. Jag tror du vet vad jag menar :)

2009-01-06 @ 01:30:47
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Marco: Tack och ja, jag gillar i princip allt! :)



Alla har såklart sin åsikt om vad han/hon tycker är snyggt och dylikt. Personligen ser jag inget med Release Me-videon som kan betraktas som "sunkigt". Jag gillar det jag ser och det väldigt mycket. On And On-videon däremot, där kan man verkligen tala om sunkiga miljöer. Men som sagt, det där är ju också väldigt individuellt, som med allt annat här i världen. :)



Men samtidigt förstår jag såklart vad du menar och jag skulle ju inte direkt säga nej till att fantastiskt vacker video (varför inte inspelad i Miami t.ex.) där Agnes bara kan gå runt och se snygg ut. :)



Hur nästa video kommer att bli beror ju till stor del på vilken låt de väljer som nästa singel (om det nu inte dyker upp en video med Love Love Love först då förstås) och sedan vem som får regissera den. Jag håller med dig om det vore skönt med en annan regissör till nästa video, trots att jag gillar det Rune har gjort hittills, så att man får inte lite andra tankar och idéer i videoskapandet.



Sådant kan aldrig skada. :)

2009-01-06 @ 16:40:28
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Cybéle

Såg det klippet 3 ggr o skratta lika mkt bra..Jim Carrey är verkligen ett geni & han härmar ju jättebra :)

2009-01-07 @ 21:01:02
URL: http://sweetc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0