Knasiga galor

Man kan säga vad man vill om det jag tänker skriva om nu, men jag tänker i alla fall dela med mig av mina åsikter. Det är nämligen så att det har avverkats två stycken musikgalor de senaste dagarna; Grammis och P3 Guld, men ingen av dem gjorde något vidare uttryck på mig dock. Detta beror till stor del på det faktum att Agnes blev utan priser, men också p.g.a. galornas enormt trista uppbyggnad. Det sistnämnda orkar jag inte gå in på djupare för närvarande, men att Agnes inte fick med sig hem ett enda pris från vare sig Grammis eller P3 Guld är bara så sjukt det någonsin kan bli.

Några kanske tycker att jag gnäller nu, men det bryr jag mig inte ett dugg om. Dessutom gnäller jag inte, jag är förbannad! Agnes har fått ett par fina nomineringar genom åren, vilket såklart är trevligt och så, men några priser på Grammisgalan eller P3 Guld har det inte blivit ännu. Frågar ni mig så tycker jag att det är enormt orättvist, speciellt med tanke på vilka som faktiskt har vunnit.

En annan sak som jag frågar mig är hur Agnes inte blev nominerad till vare sig Årets kvinnliga artist/Årets artist på Grammisgalan eller Årets artist på P3 Guld-galan? Jag menar, när jag tittar på de nominerade i dessa kategorier så kan jag inte förstå hur tänket bakom fungerat. Det verkar inte som succéer utomlands (som Agnes har haft) betyder särskilt mycket i detta sammanhang, om något överhuvudtaget, vilket åtminstone jag tycker är väldigt underligt.

Oavsett om man gillar att titta på dessa galor eller ej (ni vet nog var jag står i den frågan), så tycker jag att det kan vara passande att ifrågasätta deras struktur och dylikt någon gång ibland. För min egen del så vet jag inte om jag orkar bry mig om priser som Grammis, P3 Guld eller Rockbjörnen längre när de ändå bara verka hamna i samma individers händer år efter år.

Kommentarer
Postat av: Sara

Grejen är den att både grammis och P3 guld är galor som egentligen inte direkt är avsedda för konversiella artister. Utan de handlar mer om uttryck, konst och om att särskilja sig från mängden. "Lite finare" på ren svenska. Inte någonting emot Agnes musik. Men det är ju inte speciellt orginellt och hon är rätt så konversiell. Att hon kom från idol har nog också en del i det.

Men Rockbjörnen finns kvar och dom priserna är ju direkt från svenska folket så där får vi hoppas att Agnes kan kamma hem något!

Men egentligen, skitsamma vi vet att Agnes är skitduktig och att hon kommer gå skitlångt. Vi får skratta åt grammis när hon får sin försa riktiga Grammy i USA. ;)

2010-01-20 @ 17:19:32
Postat av: dantheagnesfan

Yes, I agree completely, it is such a shame that Agnes did not win anything, especially when you consider how hard she has been (and is still)working!

2010-01-20 @ 23:31:09
Postat av: Benny

Sara: Jo, jag är väl medveten om att både Grammis och P3 Guld är så kallade "fina" galor, men samtidigt tycker jag att det är ett begrepp som är rent ut sagt patetiskt. Jag menar, vem eller vilka bestämmer vilka artister/band som räknas som "creddiga", och vad baserar de det på? Har inte alla artister/band samma rätt i branschen eller vad är det egentligen frågan om? Jag tycker bara att det är enormt konstigt.



Att Agnes inte skulle räknas som en av de "fina" artisterna i Sverige är så löjligt att det gör ont, då hon alltid har jobbat enormt hårt och har utan tvekan ett eget uttryck i sin musik, även om vissa inte verkar förstå det. Att hon har sitt ursprung i Idol har såklart en betydelse, precis som du säger, men det borde egentligen inte betyda ett smack. Det låter så sjukt, enligt mig.



Rockbjörnen är, som du säger, kvar och visst hoppas vi att Agnes kan vinna något pris där. Tyvärr har hon ju inte haft någon vidare tur på den galan heller genom åren, så man vet ju inte hur det blir. Men som sagt, vi får hålla tummarna.



Jo, visst är det så och jag håller med fullständigt. Det är bara det att man blir så frustrerad och arg över det faktum att hon nästan aldrig får några stora priser, trots att hon jobbar så enormt hårt hela tiden. Alla vi fans vet ju dock hur jäkla grym Agnes är och självklart håller vi några extra tummar för henne när de riktiga Grammy-priserna ska delas ut. :)



Dan: Yeah, exactly. We can only hope that she´ll win some awards later this year. It´s not impossible by any means.

2010-01-21 @ 00:29:25
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Mjalive

Sv: Lugnt :)

2010-01-22 @ 23:35:48
URL: http://mjalive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0