Topp 5 - "Dance Love Pop"

Efter två stycken topp 5-listor så har nu turen kommit till Agnes senaste album, Dance Love Pop. Jag har funderat länge och väl på hur jag ska bygga upp den här listan, då det har släppts väldigt många versioner av albumet, men till slut så bestämde jag mig för att basera alltsammans på originalet. Då menar jag alltså den svenska versionen som släpptes under hösten 2008. Håll till godo!

5 - Look At Me Now

En riktigt skön upptempolåt som jag har gillat sedan jag hörde den för första gången.  Några kanske tycker att den är lite väl “enkel” i sin uppbyggnad och liknande, men personligen tycker jag att den har ett grymt sväng och det räcker väldigt långt för min del.

4 - Sometimes I Forget

Det finns inte lika många regelrätta ballader på Dance Love Pop som på Agnes tidigare album, men några finns det och Sometimes I Forget är en av dem. En låt som Agnes själv har varit med och skrivit, vilket man utan tvekan känner av när man lyssnar på den. Har dessutom hört henne sjunga den live, vilket är något som jag aldrig kommer att glömma.

3 - On And On

On And On var den första singeln från Dance Love Pop här i Sverige och det är verkligen en låt som gör att man vill dansa så fort man hör den. Inte för att jag är speciellt bra på att dansa eller nåt, men vad gör det när låten är så himla bra. I nuläget har det gjorts två olika musikvideor till den och som jag har förstått det hela så är även en tredje på gång, vilket ska bli enormt spännande att se.

2 - Big Blue Wall

När jag läste titeln till den här låten så visste jag att den skulle vara något alldeles extra och visst tusan hade jag rätt. Big Blue Wall är utan tvekan den bästa balladen på Agnes tredje album och jag ryser alltid lika mycket av välbehag varje gång jag lyssnar på den.  Den har en slags mystisk känsla över sig som är svår att beskriva, men som man märker av direkt så fort man hör de inledande tonerna från pianot. Lägg till den fantastiska texten och Agnes underbara röst så har vi det mästerverk som stavas Big Blue Wall.

1 - Release Me

Inte särskilt förvånande kanske, men enligt mig så finns det ingen bättre låt på Dance Love Pop än Release Me. Jag menar, den har ju i princip allt som man kan önska sig. Ett grymt sväng, en fantastisk text och en Agnes i absolut högform. Jag kommer så väl ihåg när jag såg henne framföra den här låten live under hennes senaste turné här i Sverige (som jag också har skrivit om här i bloggen) och just då i det ögonblicket så var jag i extas flera gånger om. Det är ju inte för intet som Release Me har sålt mer än 700.000 exemplar världen över.

Enligt mig så är den The Dance Anthem över alla andra. Inget snack om saken.

Agnes tredje album


Kommentarer
Postat av: dantheagnesfan

Yes indeed I would mainly agree, Benny. Although I would have the following order:

5 - I Need You Now

4 - Love Me Senseless

3 - On And On

2 - Sometimes I Forget

1 - Release Me.



And if it was a version with "You Rain" on it, then that song would have to knock one of the above out!

Oh no, now I have to also nominated "Secret Love"! Could we have a Top 10 instead of a Top 5?

2010-02-21 @ 23:52:33
Postat av: Benny

Dan: Your list looks good too, no doubt about it. It´s nice that we all have different tastes in terms of favourite songs with Agnes.



Haha, if you want to do a top 10 list instead, go right ahead. :)

2010-02-22 @ 15:12:39
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: dantheagnesfan

OK Benny, here it is: (Based on all songs that have been on any/all versions of DLP)

10 - Look At Me Now

9 - Love Love Love

8 - Big Blue Wall ("Piano" Version)

7 - Secret Love

6 - I Need You Now

5 - Love Me Senseless

4 - On And On

3 - Sometimes I Forget

2 - You Rain

1 - Release Me.

2010-02-24 @ 02:12:30
Postat av: Benny

Nice list, Dan! :)

2010-02-24 @ 23:17:38
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0