Topp 5 - "Agnes"

Alla har vi ju våra egna favoritlåtar med Agnes och detta gäller såklart även mig. Men istället för att göra en lista som innehåller låtar från alla albumen så tänkte jag fokusera på ett album i taget, då alla tre har riktigt grymma låtar. Logiskt sett så borde man väl börja med Agnes självbetitlade debutalbum och det är precis det som jag tänker göra också. Håll till godo!

5 - Emotional

En låt som jag inte riktigt fastnade för direkt, men som verkligen har växt med tiden. Med sin sköna rytm, fina melodi och Agnes underbara röst så gör den mig glad varje gång som jag hör den.

4 - Let Me Carry You

Det finns ett antal ballader på Agnes debutalbum och även om detta inte är den allra bästa av dem så är det en helt fantastisk låt. Det är en sån där låt som man lyssnar på flera gånger och bara myser medan man gör det.

3 - I Believe

Ännu en ballad och en riktigt underbar sådan. Jag kommer så väl ihåg när Agnes sjöng den här låten under hennes första turné 2006. Alltså, man kunde inte annat än att älska det man hörde. Hon sjöng den med en sån värme och känsla att jag får gåshud än idag så fort jag tänker på det. Alltså, hon bara måste sjunga den här live snart igen. Hon bara måste.

2 - Forever Yours

Utan tvekan den bästa icke-balladen på Agnes debutalbum. Forever Yours bjuder lyssnaren på en grym resa med sitt underbara sound och jag kan verkligen inte trötta på den. Är inte säker på exakt hur många gånger som jag har lyssnat på den till dags dato, men att det är enormt många gånger är en underdrift.

1 - Right Here Right Now (My Heart Belongs To You)

Överraskade över mitt val? Nä, jag trodde väl inte det. Right Here Right Now är, enligt mig i alla fall, inte bara en ballad. Den är något mer än så. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad jag menar, men det här är en sån där fantastisk låt som inte bara betyder enormt mycket för mig utan också för Agnes, då detta var hennes allra första singel. När jag hade inhandlat singeln under vintern 2005 var det i princip det enda jag lyssnade på just då och jag får fortfarande samma varma och underbar känsla i kroppen när jag lyssnar på den idag. Det, om något, är ett klart bevis på att den här låten är något mer än bara en låt. Den är ett mästerverk.

Agnes självbetitlade debutalbum


Kommentarer
Postat av: dantheagnesfan

I mainly agree! But I also really like Stranded and For Love - It's fantastic how she sings the chorus of that song. It is very interesting to read this and think how Agnes style has developed over the 3 albums. I will be waiting for the analysis of the other 2 albums now!

2010-02-11 @ 21:25:38
Postat av: Benny

Dan: Both Stranded and For Love are great songs, but they are outside my top 5 at the moment. Like you said, it´s very interesting to look and think about how Agnes´ style has developed and changed over the years.



My top 5 from Stronger is next. Hopefully, you´ll find that just as interesting as this one. :)

2010-02-11 @ 23:25:34
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0