Min analys av den nya On And On-videon

ON AND ON - Musikvideo Version 2.0
REGISSÖR: Torbjörn Martin
PRODUCERAD AV: STARK Film & Event AB, Göteborg

Sådär, då var det äntligen dags för ännu en videoanalys från min sida. Som ni säkert känner till så har jag redan skrivit analyser till On And On-videon (originalet) och Release Me. Att det inte blev någon analys av Love Love Love-videon beror ju såklart på att det aldrig släpptes någon video till den låten, vilket jag personligen är lite sur över fortfarande. Men nu ska vi inte prata mer om det, utan istället gå över till själva analysen av den helt nya On And On-videon. Precis som vanligt har jag delat upp analysen i ett par kategorier (fyra till antalet) som jag anser vara intressanta.

- BUDGETEN

Nu är jag absolut inte någon ekonomiexpert på något sätt och även om videon i sig är relativt enkel i sin utformning så vill jag ändå säga att budgeten nog var relativt hög. Videon bjuder på allt ifrån mindre ljuseffekter till en grymt snygg vattenscen och alltsammans är inslaget i ett väldigt vackert paket. Ta mig tusan, hela videon ser ut som en fantastisk akvarellmålning och jag kan ärligt säga att jag blev helt tagen första gången jag såg den.

Några individer i min närhet har frågat mig om inte utomhusscenerna i originalvideon gör den dyrare än den nya, men personligen kan jag inte riktigt förstå det resonemanget. Jag menar, bara för att man har filmat en video utomhus så innebär det inte att den automatiskt skulle vara dyrare. Nu vet jag ju som sagt inte hur mycket pengar som har spenderats på vare sig originalet eller den nya videon, men om ni frågar mig så anser jag att produktionsvärdet i den nya ligger på en betydligt högre nivå.

Pengar är dock alltid svårt att spekulera om, enligt mig och det är så himla mycket som ligger till grund om en musikvideo ska defineras som en högbudgetvideo eller en lågbudgetvideo. En video behöver ju inte vara dyr för att vara vacker. Dessutom kan gränsen mellan dessa två ibland vara enormt liten, vilket såklart gör det hela ännu svårare. Är den nya On And On-videon Agnes dyraste video någonsin? Rent spontant vill jag säga ja, då den är helt fantastisk på alla sätt och vis, men samtidigt är jag osäker på hur den står sig mot Release Me-videon.

Men där Release Me-videon bjöd oss på ett flertal olika platser, däribland både utomhus- och inomhusscener med mera, så bjuder den nya On And On-videon oss på något helt annat, nämligen en makalöst snygg produktion och en inramning som inte går av för hackor. Videon är inspelad här i Sverige, men när man tittar på den så märker man inte det. Jag hade själv inte en susning om var den var inspelad förrän jag kollade upp det efteråt. Som jag ser det kunde den lika gärna vara inspelad i Hollywood. Jag vet inte vad ni tycker, men om inte det är ett tecken på en högkvalitativ musikvideo som det har spenderats en hel del pengar på så vet jag inte vad som är det.

- KLÄDERNA

Då var det dags att skriva lite grann om kläderna som Agnes bär i den nya videon. Inte för att jag kan så himla mycket om kläder eller mode i vanliga fall (jag vet att jag nämner det hela tiden, men jag gör det av "säkerhetsskäl"), men att skriva om Agnes outfits är alltid lika trevligt. I originalet hade hon bara en enda klädsel genom hela videon (jackan i slutet var det enda som las till, vilket inte räknas som en helt ny klädsel), men i den nya videon är det helt annorlunda.

Efter att ha kollat på videon ett flertal gånger nu så kan jag räkna mig till tre olika klänningar som Agnes bär. Den första är en guldklänning som hon har på sig under större delen av videon, vilket i sig inte är någon större överraskning, då hon fullkomligt älskar guld. Klänningen passar henne verkligen perfekt och hon ser också ut att trivas i den, vilket är kul att se. Klädsel nummer två är en riktigt snygg svart dress som hon bär främst under första versen, men även under andra tillfällen i låten. Personligen har jag alltid tyckt att Agnes passar grymt bra i svart och det bevisas här ännu en gång. Ett riktigt snyggt och passande bälte har hon på sig också, vilket gör klädseln ännu vassare.

Den tredje och sista (såvitt jag kan se i alla fall) klänningen som man får se Agnes bära i videon är faktiskt också svart och utan tvekan hennes sexigaste klädseln i hela videon. Kanske t.o.m. någonsin! Ja, om ni frågar mig alltså. Hur som helst, det är denna klänning som hon har på sig under vattenscenen (tillsammans med ett antal fina paljetter i ansiktet) och hon ser verkligen helt fantastisk ut. Vid första ögonkastet så ser den kanske precis likadan ut som den andra svarta klänningen, men kollar man lite mer noggrant så ser man dock att de båda faktiskt skiljer sig en hel del från varandra. Nog för att Agnes alltid har varit enormt vacker och sexig, men hela den där vatten-looken tar allt det där till nya hisnande nivåer, enligt mig.

Den klädseln som Agnes bar i originalet var det många som störde sig på och då främst på de korta hot-pantsen (eller vad de nu kallas för), men jag tror knappast att samma personer kommer att störa sig på de outfits som Agnes bär i den nya videon. Jag menar, vad finns det egentligen att klaga på? Just det, inget.

- KAMERA/REDIGERING

Nu ska vi gå över till den delen av analysen som tar upp kameravinklarna, men också arbetet runt omkring som exempelvis redigeringen. Just kameravinklarna var också något som diskuterades flitigt kring originalvideon och då främst för de något underliga närbilderna i slutskedet av videon. För mig personligen så var inte detta något anmärkningsvärt problem, men jag kan dock förstå att vissa personer inte uppskattade det. Men allt detta var då det. Hur är kameravinklarna i den nya videon?

Jo, riktigt bra, skulle jag vilja säga. Har som sagt sett videon många gånger nu och jag har inte lagt märke till några kameravinklar alls som skulle kunna anses som störande eller liknande. Tja, om man nu inte störs något enormt på vatten då förstås. Tvärtom så är alla kameravinklarna väldigt snygga (speciellt de under vatten) och de visar verkligen upp Agnes på ett enastående sätt genom hela videon. Inget att klaga på när det gäller kameravinklarna, med andra ord. Hur är det med redigeringen då?

Inte mycket att klaga på där heller faktiskt. Redigerarna har gjort ett mycket bra jobb och alla klippen är väldigt följsamma. I slutskedet av videon tycker jag dock att de kunde klippt något bättre, men det är samtidigt inget som jag stör mig på i någon större grad när jag tittar på den utan räknas bara som mindre bagateller. I överlag är kameraarbetet och allt vad det innebär lagd på en väldigt proffsig nivå och det genomsyrar verkligen när man kollar på videon, vilket åtminstone jag blir väldigt glad av.

- HANDLINGEN

Dags att ta upp den sista delen av min analys, vilket alltså är handlingen. Nu är det dock så att den här nya On And On-videon inte har någon handling alls. Det videon visar är helt enkelt snabba och snygga klipp på en lika snygg Agnes till diverse bakgrunder (plus vattenscenen såklart), så letar du efter en musikvideo med en djup handling så hittar du den inte här. Då är det bäst att du letar någon annanstans. Men trots att videon inte innehåller någon handling så är det inget jag stör mig på. Finns ingen anledning, enligt mig.

Med det sagt så kan jag givetvis förstå att det finns människor som väldigt gärna hade velat ha en musikvideo med handling istället för det som faktiskt blev slutresultatet. För min egen del anser jag dock att videon är helt perfekt som den är när det kommer till detta plan, då en låt som On And On inte behöver en video med handling för att det ska bli en bra musikvideo. Jag menar, allt jag ville ha i videon från första början (när originalet släpptes alltså) var en dansande Agnes som stod och sjöng med makalösa klipp som tillbehör. I den nya videon får jag allt detta, vilket förhoppningsvis förklarar det faktum att jag inte bryr mig ett dugg om bristen på någon handling.

Ärligt talat så tycker jag att det genrellt sett fokuseras alldeles för mycket på att i princip varenda låt måste ha en musikvideo med handling, oavsett vad det är för slags låt. Själv har jag sett många musikvideor i mina dar av många olika artister/band och faktum är att majoriteten av dem har haft någon slags handling i sig. Nu säger jag inte att det är något som helst fel i detta, då en bra musikvideo med handling kan lyfta en låt till oanade höjder, men vad jag vill få fram är bara det att alla låtar inte kräver detta. Ibland räcker det helt enkelt, som i detta fall, med en video som visar dans och glädje i dess allra renaste form.

Jag vet inte hur det är med er, men sådant gör i alla fall mig väldigt lycklig.

- RESUMÉ

Då var det alltså dags för mig att försöka sammanfatta det hela på ett någorlunda snyggt sätt och jag kan ärligt säga att den nya On And On-videon är helt fantatisk på alla sätt och vis. Visst, den kanske inte har någon djup handling att stoltsera med eller liknande, men den innehåller allt (och lite till) som jag ville ha med i videon från början och dessutom visar den upp Agnes glädje på ett mycket imponerande sätt.

Allt detta blir tillsammans en sanslöst vacker musikvideo som gör mig enormt glad och varm inombords varje gång jag tittar på den. Känner man så i kroppen efteråt vet man att det inte är en vanlig musikvideo man har sett.

Man har sett ett sant mästerverk.

Agnes backstage i samband med inspelningen av den nya On And On-videon.


Kommentarer
Postat av: Anonym

GRYMT BRA SKRIVET!

Jättekul att läsa. Keep up the good work ;)

2009-09-25 @ 07:15:59
Postat av: Benny

Anonym: Tack så jättemycket! :)

2009-09-25 @ 20:35:07
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Sofie

Dina egna åsikter och tolkningar gör verkligen bloggen. Håller med Anonym: Keep up the good work!



Videon är precis som du säger, ett mästerverk!

2009-09-25 @ 22:22:52
Postat av: Benny

Sofie: Tack för alla dina snälla ord. :)

2009-09-25 @ 22:58:09
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: oldshortsnout

Härlig läsning.



Med så mycket som händer i Agnes karriär nu är det roligt att någon tar sig tid att skriva riktigt mycket om en detalj.



Jag håller med om att videon är fantastiskt vacker. Vattenscenerna är grymma, men de ger sken av att det ska bli en handling, som sedan aldrig kommer. Fast ungefär det har du redan sagt, och mycket bättre.

2009-09-26 @ 16:33:04
Postat av: Benny

oldshortsnout: Kul att du gillade det. :)



Tack så mycket, och lita på att jag tänker skriva ännu en analys när jag har sett den nya Release Me-videon. Det ska bli enormt roligt. :)



Ja, det är utan tvekan den vackraste video som jag har sett på mycket länge. Helt makalös! När det gäller själva vattenscenen så kan den förstås misstolkas, men det där är ju också så olika från person till person.



Återigen, tack för att du gillade min analys. :)

2009-09-26 @ 21:07:42
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Tommy

Superb analys Benny, som alltid!

2009-09-28 @ 19:37:56
URL: http://www.agnesworldwide.blogspot.com
Postat av: Benny

Tommy: Stort tack. :)

2009-09-28 @ 21:39:46
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0