En hemsida kantad av frustration

I väntan på min analys av Agnes musikvideo till hennes senaste singel i England, I Need You Now, så tänkte jag passa på att klaga lite grann. På vad, kanske ni undrar? Tja, jag har länge stört mig på vissa delar kring Agnes officiella hemsida och just därför känner jag att jag vill dela med mig av mina tankar. Det bör dock sägas att den officiella hemsidan har blivit enormt mycket bättre på senare tid, men perfekt är den inte på långa vägar. Låt mig berätta varför genom att lista ett antal punkter på saker med hemsidan som jag stör mig på:

- Framsidan ger ett felaktigt intryck

Ni har säkert sett att det på framsidan står med stora bokstäver; "Agnes, Release Me", eller hur? Jag har länge frågat mig själv varför det står så. Visst är det ett faktum att Release Me är en helt fantastisk låt på alla sätt och vis, och visst är det med hjälp av den låten som Agnes har tagit Europa med storm, men är det verkligen nödvändigt att skriva låttiteln tillsammans med hennes namn på startsidan?

Nej, det är det inte. Om ni frågar mig så ger detta helt fel signaler till de personer som surfar in på sidan, då vissa kanske tror att det är hennes enda hit och att precis allt kretsar kring just den låten och ingen annan. Det är ingen tvekan om att Release Me är en underbar låt, men snälla, låt det enbart stå "Agnes" på startsidan och inget annat. Kolla bara på hur den amerikanska hemsidan är designad. Är det verkligen så himla svårt att göra något liknande på den officiella hemsidan också? Jag hoppas inte det.

- Diskografin är helt uppåt väggarna

Alltså, detta förstår jag inte alls, om jag ska vara helt ärlig. Surfar man in på Agnes diskografi på den officiella hemsidan så möts man enbart av tre singlar; On And On, Release Me och Love Love Love. Ursäkta språket, men vad fan är det för jäkla skämt!? Jag förstår inte hur man kan ignorera det faktum att Agnes faktiskt har släppt tre album och hela sju singlar (åtta om man räknar duetten med Måns som en av hennes singlar) här i Sverige genom åren. Jag förstår helt enkelt inte.

Jag menar, oinvigda individer kan ju få för sig att Agnes endast har släppt tre singlar och inga album överhuvudtaget när de kollar upp diskografin på den officiella hemsidan. Personligen tycker jag att det är ett rent skämt och något som bara måste fixas till så fort som möjligt. Helst idag eller imorgon, tack.

- Snålt med innehåll på startsidan

Jag är inte rädd för att säga att Agnes officiella hemsida saknar en hel del innehåll som hade kunnat surfandet och upplevelsen kring hemsidan så enormt mycket bättre. Det är i alla fall min åsikt. Visst finns delar där man se Twitter-inlägg och de senaste kommentarerna, vilket i sig är bra, men det är alldeles för lite för att vara godkänt i mina ögon.

För att ta några exempel så finns det inte någon som helst del av hemsidan som är tillägnad Agnes-merchandise och liknande. Alltså, en del där man som fan kan köpa Agnes-relaterade saker såsom tröjor, muggar, framtida DVD:er och mycket mer. Detta tycker åtminstone jag är väldigt tråkigt, för jag hade i princip köpt varenda liten grej som fanns i så fall. Tänk så mycket pengar de skulle kunna tjäna på detta om någon bara tog tag i det.

En annan del som jag saknar på startsidan är något som brukar gå under namnet "Extras". Här ska man kunna ladda ned diverse Agnes-bakgrunder som man kan använda som skrivbordsunderlägg i sin dator. Några kanske tycker att en sådan avdelning skulle vara överflödig, men jag anser trots allt att hemsidan skulle "må bättre" om detta fanns tillgängligt för fansen.

- Fråga skivbolaget/management-delen av forumet känns helt meningslös

När jag först såg att det fanns en speciell del av forumet som helt var tillägnat våra (alltså fansens) frågor till Agnes skivbolag och/eller management, så blev jag enormt glad. Detta var något som jag hade drömt om länge. Nu skulle man slippa mejla hela tiden, vilket var något som hände väldigt ofta och jag överdriver inte heller. Men ville man få reda på något var det enda sättet som fanns. Nu skulle det dock bli ändring på detta. Eller?

Sanningen är tyvärr följande; denna del av forumet är i nuläget helt onödig och känns enbart som slöseri med tid, plats och en del annat som jag inte orkar rabbla upp just nu. Anledningen till att jag tycker som jag gör grundar sig helt enkelt i det faktum att man i stort sett aldrig får några svar på sina frågor. Visserligen har några svar synts till emellanåt, men det räcker inte för att det ska bli godkänt. Ska man ha denna tjänst, eller vad man nu vill kalla det för, så måste man också kunna leverera svaren snabbt utan några alltför större dröjsmål. Det gör man inte idag.

Som läget är just nu så kan de lika gärna ta bort hela rasket, om ni frågar mig. Jag menar, varför ha en tjänst som inte nyttjas fullt ut? Så himla meningslöst alltså!

- Nyheter som inte är nyheter alls

Till sist måste jag få klaga lite grann på nyheterna som publiceras på den officiella hemsidan. Eller nyheter och nyheter förresten, de borde kanske kallas för något helt annat. Jag menar, i princip alla "nyheter" som läggs upp på startsidan är inte nyheter överhuvudtaget för väldigt många av oss, vilket i mina ögon är en ren skandal.

Är det för mycket begärt att bli tilldelad riktiga nyheter som faktiskt är nyheter för oss fans? Jag tycker inte det och jag känner inte heller någon som inte håller med mig om det. Jag kan bara hoppas att detta blir bättre med tiden, även om hoppet tyvärr inte är så värst stort just nu.

---------------------

Ja, detta var alltså ett par punkter som jag personligen stör mig på när det kommer till Agnes officiella hemsida och jag hoppas innerligt att allt detta ordnas till inom en snar framtid. Vad tycker ni om det här? Har ni kanske några andra saker som ni stör er på? Skriv gärna och berätta i så fall.

Kommentarer
Postat av: Marco

Jag tror det är många som lider i tysthet.

Det har ju visat sig att det inte lönar sig att klaga. Helt ofattbart hur de kan ignorera allt så fullkomligt! Och varför just Agnes? Andra artister får väl bättre uppdatering? Det är mitt intryck iaf. Jag har nästan slutat bry mig nu och hoppas bara att de anställer mer folk i framtiden.

2009-10-31 @ 20:54:51
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Marco: Som du säger så har ju vårt klagande inte haft någon effekt alls, men jag skrev mest detta inlägg för att "blow off some steam", som det heter på engelska.



Jag förstår inte heller varför detta måste drabba just Agnes. Jag menar, nu när hon bara blir större och större ute i världen så måste ju de ansvariga för hemsidan förstå att det krävs enormt mycket mer från deras sida.

2009-11-01 @ 02:09:43
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Tommy

Bra skrivet, kan bara hålla med! Som det är nu är det under all kritik! Jag var till och med tvungen att maila och be dem om att lägga upp nya On And On videon, först då lades den upp. Verkar som jag måste göra detsamma med nya RM videon och I Need You Now videon...

Fast jag bryr mig faktiskt inte längre, egentligen. Det har varit FÖR dåligt FÖR länge :(

2009-11-01 @ 10:59:15
URL: http://www.agnesworldwide.blogspot.com
Postat av: Benny

Tommy: Ja, i nuläget orkar man ju egentligen inte bry sig längre, men samtidigt vill man ju inte ge upp hoppet helt och hållet. Jag vill inte det i alla fall.

2009-11-01 @ 15:59:55
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Marielle

Sv, jag vill ju inte ha nån bandtröja. Sånt tänkte väl inte jag på när jag köpte tröjan.

2009-11-01 @ 21:53:20
URL: http://speedwaylivet.blogg.se/maariellee
Postat av: Benny

Marielle: Okej. Men det är ju inte alltid så lätt att tänka på allt.

2009-11-02 @ 14:51:25
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Didrick

Er helt enig i at den offisielle siden til Agnes er mangelfull og kunne trenge en ganske omfattende oppdatering. Førsteintrykket er misledende og får en til å tro at Agnes er en helt ny artist, noe hun ikke er i det hele tatt. Når det gjelder diskografien ser det ut til at de kun har tatt med utgivelsene under Roxy Recordings og det er vel de fra dette plateselskapet som er ansvarlig for vedlikehold av siden nå. Før var det vel Sony BMG som vedlikeholdt siden og da var nok de andre utgivelsene inkludert så det forklarer nok den mangelfulle diskografien. Men de burde absolutt tatt med de andre utgivelsene også, tror nok at de ville fått tillatelse fra Sony BMG til å inkludere disse på Agnes sin side. Merchandise hadde vært kult ja, og det kunne vært veldig inntektsbringende så det er absolutt en idè de burde ta tak i og fått igang en egen offisiell internettbutikk for Agnes. Merchandise er jo en måte for artister å tjene penger på i disse dager når CD-salget stuper så dette med merchandise er absolutt noe Agnes' team burde vurdere som aktuelt for hjemmesiden. Nyhetene kunne også med fordel vært bedre oppdatert så jeg er enig med den der. Og Extras med wallpapers og slikt er heller ingen dum ide.



Alt i alt bør siden absolutt få en ordentlig "makeover" asap!!



Hilsen fra Norge.

2009-11-04 @ 14:10:31
Postat av: Benny

Didrick: Kul med en läsare från Norge! Ett stort tack för att du läser min blogg. :)



Angående den bristfälliga diskografin så vet jag ju inte exakt varför den ser ut som den gör, men om det har något med Sony BMG att göra så måste Roxy se till att fixa till det. Så är det bara. Samtidigt har de ju inte ens lagt till DLP, vilket gör det hela ännu konstigare i mina ögon.



Ja, merchandise är verkligen något som måste inkluderas på hemsidan och jag hoppas innerligt att det kommer att hända också. En väldigt inkomstbringande idé, som sagt.



Kul att du håller med mig angående nyheterna och Extras-delen också, då jag känner att det skulle höja hemsidans status avsevärt. Vi får hålla tummarna för att en "makeover" (oavsett storlek) ligger bland deras planer någonstans.

2009-11-04 @ 23:42:36
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0