Topp 5 - ballader

Agnes har som ni säkert vet gjort en hel del ballader genom åren, men vilka är egentligen hennes absolut bästa någonsin? I detta blogginlägg hade jag tänkt lista mina fem favoritballader med Agnes och jag har också funderat på att göra likadant med hennes lite mer snabbare låtar vid ett senare tillfälle. Men nu är det alltså enbart ballader som gäller och det är väl lika bra att vi kör igång direkt.

5 - I Believe

En riktigt vacker ballad från Agnes debutplatta. Har tyvärr inte hunnit lyssna på den så mycket den senaste tiden, men det hindrar inte det faktum att den är enormt bra. Utan tvekan en av de bästa låtarna från debuten, enligt min mening, och jag tror att det finns en hel del personer därute som håller med mig.

4 - Champion

Lite underligt kanske att Champion "bara" hamnade på en fjärde plats, men på en sån här lista ska man inte stirra sig blind på själva placeringen, då alla låtarna är makalöst bra. Hur som helst, Champion var en sån där låt som jag fastnade för direkt när jag hörde den första gången. Det var något med pianospelet och Agnes underbara röst (som var i perfekt harmoni med varandra) som gjorde det för mig, så att säga.

3 - (What Do I Do With) All This Love

Om det är en låt på den här listan som betyder allra mest för mig personligen så är det den här. (What Do I Do With) All This Love får mig alltid att minnas min underbara morfar som mycket tragiskt avled för tre år sedan. Visst kan man tolka kärleken som Agnes sjunger om i den här låten på ett helt annat sätt om man så vill, men för mig är texten ett sätt för mig att minnas den fina tid som jag och min morfar hade tillsammans.

2 - Right Here Right Now (My Heart Belongs To You)

"Vad förutsägbart", kanske några av er tänker och visst, det kan jag väl till viss del förstå. Men samtidigt ska man komma ihåg att detta var den låt som Agnes vann Idolfinalen med 2005 och bara det gör att den för alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta. En makalöst vacker och tidlös ballad som jag med största sannorlikhet kommer att lyssna på så länge jag lever.

1 - Big Blue Wall

Den enda låten på den här listan som kommer ifrån Dance Love Pop-albumet, men jisses, vad vacker den är alltså. Så fort jag fick se namnet Big Blue Wall så visste jag att den skulle vara något alldeles speciellt och visst hade jag rätt, för detta måste vara en av de absolut bästa och mest stämningsfulla ballader som jag någonsin har hört i hela mitt liv. Det finns dock två saker som jag saknar kring Big Blue Wall.

För det första så saknar jag en musikvideo (som jag vet kommer att bli minst lika maffig som själva låten om den bara görs) och för det andra så vill jag att Agnes ska framföra den live. Om dessa två saker kommer att hända i framtiden eller ej vet jag inte, men jag tänker i alla fall fortsätta hoppas.

Kommentarer
Postat av: Tommy

Kul att läsa, längtar till "snabblåts-listan" ;)

Champion är nog min 1:a med Big Blue Wall & RHRN tätt efter.

Håller med dig om att BBW verkligen borde släppas som singel, och därmed få en video (och förhoppningsvis liveframträdanden). Förhoppningsvis kommer något svivbolag runt om i världen villa släppa den som 3:e eller 4:e singel!

2009-07-04 @ 18:34:13
URL: http://www.agnesworldwide.blogspot.com
Postat av: Benny

Tommy: Får se när jag skriver listan kring de snabbare låtarna, men det blir nog ganska snart, tror jag. :)



Ja, vi får hålla tummarna för det bästa angående Big Blue Wall.

2009-07-04 @ 20:32:20
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: patrik

niice:D

2009-07-08 @ 01:35:06
URL: http://putteisback.blogg.se/
Postat av: Marco

Jag har väldigt svårt att gradera... och sen skiftar det med tiden. Men den här listan ser bra ut. Skulle nog vilja ha med Sometimes I Forget någonstans, speciellt som hon gjorde den i P3 Live.

Man undrar hur BBW skulle tas emot som singel. Den är ju inte precis mainstream. Den är speciell, lite orientalisk touch i vissa avsnitt.

2009-07-08 @ 08:58:11
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Patrik: Tack. :)



Marco: Nä, att gradera låtar är verkligen ingen lätt match, men man får helt enkelt göra sitt bästa.



Jag håller med dig om att Sometimes I Forget är en väldigt fin ballad, men enligt mig så räcker studioversionen (som är de jag räknar) tyvärr inte upp till topp-5.



Ja, Big Blue Wall är speciell och då på flera sätt. Men om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om hur den skulle tas emot, vilket mestadels beror på det faktum att majoriteten av svenska folket inte har någon smak att tala om i vilket fall som helst.

2009-07-08 @ 19:09:08
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0