International Edition - recension

Jag måste erkänna att jag blev ganska förvånad när jag fick höra att Aftonbladet skulle sälja en exklusiv utgåva av Agnes senaste album, Dance Love Pop, tillsammans med tidningen. Jag menar, det är ju trots allt Aftonbladet vi talar om här. Men oavsett vad så kunde man under två dagar köpa den nya internationella utgåvan av Agnes senaste album och det är just den som jag tänkte skriva en recension på nu. Men i och med att det är inte är en helt ny skiva rakt igenom så blir det inte heller en särskilt stor recension, utan mer av det mindre slaget. Bara så att ni vet vad jag tycker om den och huruvida jag tycker att det var ett bra köp eller ej.

Skivan (som för övrigt kommer i en riktigt snygg förpackning i plast och med ett omslag som slår det mesta) innehåller exakt tio spår, vilket är precis lika många som originalet hade när den släpptes här i Sverige under 2008. Men även om spåren är lika många så innehåller den internationella utgåvan nya versioner av On And On, I Need You Now, Big Blue Wall och till viss mån även Love Love Love. För mig personligen så hade jag hört alla dessa versioner redan tidigare, men det hindrar ju inte dem från att vara riktigt bra, vilket de också är.

Men oavsett hur bra dessa nya versioner än är så stavas anledningen till att jag ville ha även denna utgåva av Dance Love Pop (har tidigare köpt den tyska utgåvan) med följande två ord; Secret Love. När jag fick höra för första gången att Agnes hade spelat in en helt ny låt vid namn Secret Love så blev jag eld och lågor, men samtidigt väldigt frustrerad då det inte fanns någon möjlighet att lyssna på den. När jag sedan fick reda på att den skulle finnas med på den nya internationella utgåvan så var det inget snack om saken. Jag skulle bara ha den!

Efter att lyssnat på den ett flertal gånger nu så kan jag ganska enkelt konstatera att den är enormt bra. Ja, till och med mer än så, för Secret Love har massvis av de ingredienser som jag helst av allt vill ha i en låt. Den fullständigt sprudlar av attityd, vilket jag aldrig kan få nog av, men samtidigt är den extremt dansant och Agnes grymma röst gör verkligen den här låten till något alldeles speciellt. Jag har läst att vissa tycker att den har lite MF-vibbar i sig, men det kan jag verkligen inte hålla med om. Visst, nu behöver ju inte MF-vibbar vara något negativt, men jag kan ju bara dela med mig av de känslor som jag själv känner när jag lyssnar på låten och några sådana vibbar känner jag inte av överhuvudtaget. Så är det bara.

Hur som helst, dags att gå vidare. Secret Love är alltså en fantastiskt grym låt, enligt mig, men det är samtidigt inte den enda nya låten på skivan. Den andra är You Rain och även om den inte riktigt är ny för mig personligen (säkert inte för många av er läsare heller) så känner jag att jag bara måste få skriva om den igen. You Rain är, tillskillnad från Secret Love, en ballad och en makalöst vacker sådan dessutom. Texten är riktigt bra och Agnes röst gör verkligen att den går från att "bara" vara en fin ballad till ett mästerverk. Utan tvekan en av Agnes allra bästa låtar någonsin och då överdriver jag inte heller.

Nu när man är klar med de helt nya låtarna så det väl hög tid att skriva lite grann om de låtar som kanske inte är lika nya, men som ändå låter lite annorlunda gentemot hur de lät på originalskivan. I Need You Now släpptes ganska nyligen som Agnes andra singel i England, och även här i Sverige som hennes fjärde, vilket är en version som är lite snabbare än originalet som ju bekant var en ballad. En riktigt bra version, tycker jag, men ibland har jag svårt att bestämma mig om jag gillar originalet mer eller inte.

On And On finns såklart också med på skivan och då i en något nyare tappning och jag måste erkänna att jag gillar den här nya versionen betydligt mer än originalet. Jag vet inte riktigt varför, men på något sätt är den bara bättre, men det ska även sägas att jag fortfarande gillar originalversionen en hel del också. Därefter har vi kommit fram till Love Love Love, som även den låter lite annorlunda. Men här ska det sägas att skillnaden mellan de bägge versionerna är ganska minimala och därför har jag lite svårt att säga vilken jag föredrar. Men oavsett vad så är det är en mycket bra låt som man blir glad av att lyssna på.

Sist ut har vi Big Blue Wall som även den dyker upp i en betydligt snabbare version än originalet och här behöver jag inte ens tänka efter på vilken som jag gillar mer, då originalet slår den nya versionen ganska rejält. Det ska dock sägas att den mer dansvänliga versionen inte alls är dålig på något sätt, men för mig så har de tagit bort allt det som gjorde Big Blue Wall till en fullständigt magisk låt. Nä, vill jag lyssna på Big Blue Wall så blir det originalet och inget annat, alla dagar i veckan.

-------------------------------------

Förutom dessa låtar som jag redan har skrivit om så innehåller den internationella utgåvan av Dance Love Pop även Release Me (såklart), Somtimes I Forget, How Do You Know och Love Me Senseless. Nu är det kanske bara jag, men jag saknar Look At Me Now på låtlistan, men jag antar att man inte kan få allt här i livet. Hur som helst, den här nya internationella utgåvan är utan tvekan en helt makalös skiva som jag tycker att alla borde äga.

Det enda tråkiga i kråksången är ju dock att den bara såldes under två dagar med Aftonbladet och inte släpptes "på riktigt", så att säga, men nu är det som det är. Kan ni få tag i skivan så ska ni känna er lyckliga, för det gör minsann jag.

DLP - International Edition


Kommentarer
Postat av: Tommy

Tack för ännu en lysande recension Benny!

Håller med om "Secret Love", den är fantastisk!

Jag hoppas verkligen skivan kommer släppas "på rktigt" senare, annat vore extremt konstigt.

2009-12-23 @ 09:58:32
URL: http://www.agnesworldwide.blogspot.com
Postat av: dantheagnesfan

Thanks for this very interesting review Benny, in the main I completely agree! (although I also like the new Big Blue Wall). You really do think very much about these reviews. I wish I had that sort of patience! For me the main thing that stands out after reading is the obvious wide scope of the songwriting and production on DLP - from at one extreme the dancefloor "Secret Love", to at the other the emotional and so beautiful "You Rain".

Best, Dan.

2009-12-23 @ 10:50:20
Postat av: Marco

Jag väljer att skriva på svenska...

Dina recensioner är alltid väl genomtänkta och läsvärda! Jag vet inte om det bara är "nyhetens behag" men Secret Love står verkligen ut på skivan och är den man gärna spelar om och om igen. Tycker den är minst lika bra som Release Me - rak, okomplicerad upptempo danspopmusik. När det gäller Big Blue Wall kan jag bara hålla med; det är balladversionen som är magisk. Jag tror de "testade" om de fick någon respons för en eventuell BBW-upptempo-singel, ungefär som med I Need You Now.



Jag tror som Tommy, albumet kommer nog att säljas på vanligt sätt senare. Aftonbladet har nog bara tecknat något slags förhandskontrakt - bra tajmat med alla positiva Agnes-skriverier osv... och strax innan jul!



Tack för att du delar med dig av dina tankegångar!

2009-12-23 @ 18:09:33
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Tommy: Tack ska du ha! :)

Ja, vi får verkligen hoppas det.



Dan: Thanks! I´m glad you liked it, even though we might not agree on the Big Blue Wall-thing. ;)



Yeah, these kind of texts are very important to me to get "right", so to speak. About your view on DLP, I totally agree with you. The wide scope of the songs featured are quite amazing, to say the least.



Marco: Tack så mycket, det var väldigt snällt sagt. :) Jag hoppas kunna fortsätta bjuda på lika läsvärda texter även i fortsättningen.



Ja, Secret Love står verkligen ut på ett alldeles speciellt sätt och jag antar att det var därför man fastnade för den i princip direkt. En grym låt, helt enkelt. :)



Jag tror att du har rätt i att de ville testa Big Blue Wall på samma sätt som med I Need You Now, men som sagt, allt det som gjorde originalet så magisk försvann tyvärr i samma veva. Jag hoppas dock fortfarande att de släpper originalet som singel så småningom, även om chansen inte är så värst stor.



Mm, det kan nog mycket väl vara så.



Ingen orsak. :)

2009-12-23 @ 22:54:59
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Cybéle

Ja absolut! Ibland måste man göra tråkiga saker :P

2009-12-23 @ 23:03:40
URL: http://sweetc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0