Agnes spelning i Hultsfred - recension

PLATS: Metropol i Hultsfred
PUBLIK: Ingen aning, men det var väldigt många
BÄST: Så fort Agnes började sjunga
SÄMST: Den långa väntetiden innan Agnes började sjunga

Ja, då var man alltså hemma från Agnes klubbspelning på Metropol i Hultsfred och jag kan börja med att säga följande; jag är inte och jag kommer med all säkerhet aldrig att bli en s.k. "klubbmänniska" så länge jag lever. För även om allt blev underbart så fort Agnes dök upp på scenen och började sjunga, så känner jag mig inte hemma i en klubb och dess atmosfär för fem öre. Jag vet inte om det beror på den extremt, och då menar jag också extremt, höga musiken, alkoholen som serveras eller något helt annat. Oavsett vad det är som gör att jag inte kan ta till mig klubbarnas speciella "karaktär", så gillar jag inte att vara på en klubb och jag kommer aldrig att göra det i framtiden heller. Så enkelt är det bara.

Något som jag dock gillade men den här kvällen/natten var såklart Agnes och hennes makalösa uppträdande, för nu ska vi glömma allt trist och enbart fokusera på det viktiga; nämligen själva spelningen. Allt började med att vackra (hon var verkligen sagolikt vacker denna kväll) Agnes drog igång Love Me Senseless och snacka om att nackhåren reste sig på mig alltså! Det skulle inte förvåna mig ett dugg om detta är nästkommande singel från Dance Love Pop, men mer om det en annan gång. Efter denna grymma start så fortsatte Agnes med How Do You Know, som hon också sjöng på ett mycket bra och stämningsfullt sätt. Sedan var det dags för On And On och ta mig tusan vad bra det var alltså! Jag hade nästan glömt bort hur grymt bra Agnes första singel från Dance Love Pop var, men bara nästan.

När röken senare hade lagt sig var det dags för "huvudnumret". Eller ja, jag tycker det i alla fall. För när Agnes väl börjar sjunga de första raderna till Release Me, ja, då är det verkligen ren magi som släpps lös. Att man sedan få höra i princip hela publiken sjunga med i texten gör ju inte direkt upplevelsen sämre, om man säger så. Mitt i låten ungefär, eller nästan i slutet om man ska vara lite extra noggrann, så drar Agnes igång en coverversion av Kylie Minogue´s gamla dansdänga Can´t Get You Out of My Head. I och med att jag visste om detta på förhand så blev jag inte särskilt förvånad över det hela och hon sjöng den väldigt bra dessutom. Inte särskilt överraskande direkt, men ändå. Att de har valt just Release Me som den låt som skulle "kapas" mitt i gillar jag dock inget vidare, måste jag erkänna.

När de sista tonerna av Release Me ekar ut i lokalen så säger Agnes att nästa låt faktiskt är den sista för kvällen och att den handlar om kärlek. Det vankas med andra ord Love Love Love och även här sjunger publiken med, vilket är enormt häftigt att höra. Agnes MF-låt är verkligen grymt bra och hon sjunger den på ett sånt fantastiskt sätt att man helt enkelt inte kan sitta still. Även om jag stod upp under hela spelningen så kände jag att det pirrade i kroppen, då den ville upp och dansa. Detta satte jag dock stopp för och då av den enkla anledningen att jag absolut inte vill att någon ska se mig försöka dansa. Om det dock skulle ske ändå, så har jag lyckligtvis ett par "metoder" för att förhindra ytterligare spridning. Men nog om det nu.

Agnes sa visserligen att Love Love Love var den sista låten, men jag kände på mig att det skulle bli en "encore", eller extranummer som det heter på svenska, och visst blev det så. Efter någon minut dök nämligen Agnes och hennes medmusikanter upp på scenen igen för att avsluta det hela och då på riktigt den här gången. Tonerna till Right Here Right Now började sakta med säkert att spelas upp och redan då visste jag att detta skulle bli makalöst bra. Inte för att jag är någon slags siare eller dylikt, men visst fick jag rätt. Right Here Right Now är, enligt mitt tycke, den perfekta låten för Agnes att avsluta sina spelningar med. Varför? Tja, det finns många skäl, men det starkaste är nog att man i princip alltid kan räkna med allsång i samband med att hon sjunger den.

Efter spelningen så tackade Agnes och hennes band för sig och försvann bakom scenen. Själv gick jag därifrån ganska omgående i det läget, fylld till bredden av diverse känslor. För trots att jag inte gillade själva klubbgrejen så kände jag mig också enormt glad. Jag hade ännu en gång fått uppleva en underbar Agnes-spelning.

-----------------------------------

TILLÄGG: Några bilder från spelningen kommer tyvärr inte att dyka upp här i bloggen, utan alla bilderna kommer att kunna ses på fansidan agnes.owns.it inom kort. Jag har varit tvungen att ändra mig lite grann på den punkten, men jag hoppas att ni förstår. Någon video blir det inte heller tyvärr, då det var förbjudet att filma i lokalen. Riktigt surt, jag vet, men nu är det som det är. Ett par mindre klipp har jag dock fått ihop, och då med min vanliga digitalkamera, men det är också allt.