The Love Love Love Edition - recension

Ja, då var det äntligen dags för mig att skriva ned mina helhetsintryck av specialversionen av Agnes senaste platta, Dance Love Pop. Den går under namnet The Love Love Love Edition och personligen gillar jag detta namn skarpt. På något sätt ramar det in vad denna specialversion handlar om på ett mycket bra och elegant vis. Självklart finns det dem som säger att de kunde valt ett mycket bättre namn, men det är deras åsikt och har absolut ingenting med mig att göra.

The Love Love Love Edition släpptes till butikerna den första april och jag har sedan dess lyssnat intensivt på den andra skivan av de två som utgåvan innehåller. Då den första är identisk med originalversionen av Dance Love Pop så tänker jag inte skriva något om den, då jag ju redan skrivit en lång recension av densamma tidigare här i bloggen.

Hur som helst, här nedan kommer alltså mina personliga intryck av alla låtarna på plattans andra skiva. Håll till godo!

- Love Love Love (Original Version)

Låten som Agnes tävlade med i årets upplaga av Melodifestivalen är grymt bra. Att den fick en så pass blygsam placering i finalen är för mig en gåta, men just nu bryr jag mig faktiskt inte så mycket om det längre. Jag menar, den är ju så fantastiskt mysig men samtidigt fartfylld på ett sådant sätt att man bara njuter för fulla muggar när man lyssnar på den. Man har med andra ord inte tid att tänka på onödiga petitesser.

- Love Love Love (Extended Version)

En något längre version av Love Love Love (jag vet, logiken flödar) som har ett häftigt nytt intro, men är i grund och botten samma grymma låt som originalversionen. Kommer faktiskt på mig själv att jag lyssnar mer och mer på denna något längre version och jag kan bara förmoda att det har att göra med det faktum att jag inte vill att den ska sluta. Att den sedan gör det ändå är ju dock något som inte jag kan råda över. Oh well...

- On And On (Anotha Ding-An Beh-An Version)

Denna remix av On And On fanns redan med på singeln och ska jag vara helt ärlig så förstår jag faktiskt inte vad den överhuvudtaget gör på den här skivan. Missförstå mig dock inte, då den är riktigt grym att lyssna på, men var det inte meningen att den andra skivan enbart skulle innehålla outgivna remixer? Men som sagt, en grym remix är det och det kan inget ta ifrån den.

- On And On (The Void Remix)

Även detta är en grym remix av Agnes succésingel On And On, men som med ovanstående remix så är också denna en som jag hade hört förut. I detta fall bryr jag mig dock inte så värst mycket för detta är verkligen en remix utöver det vanliga, enligt mig.

- On And On (Acoustic Version)

Ja, vad ska man säga? Detta är en av de största anledningarna till att jag ville ha The Love Love Love Edition från första början och jag är...hur säger man...helt överväldigad. Har faktiskt enormt svårt att få fram de rätta orden som beskriver denna akustiska version på ett rättvist sätt, men detta är ren magi i musikform. Så enkelt är det.

- Release Me (Pio Radio Remix)

Den enda regelrätta remixen av Release Me på den andra skivan, vilket på ett sätt är enormt trist, men samtidigt låter den jättebra och har faktiskt blivit en personlig favorit bland alla remixar av Agnes andra singel från Dance Love Pop. Den enda klara nackdelen med denna remix, enligt mig, är att den är alldeles för kort. Den är nästan olagligt kort när jag tänker efter, men man får försöka vara nöjd ändå.

- Release Me (Acoustic Version, P3 Live Session)

Denna akustiska tolkning av Release Me är tagen från P3 Live Session, där Agnes medverkade förra året, och är enligt mig minst lika fantastisk som den akustiska versionen av On And On. Agnes magnifika röst lyfts fram på ett sätt som enbart kan ske live och det är också så jag helst av allt vill njuta av hennes musik. Visst, albumversionerna i all ära, men inget är bättre än att få höra Agnes sjunga live och då menar jag verkligen ingenting.

----------------------------------

Förutom dessa låtar så får man också musikvideorna till singlarna On And On och Release Me, vilket i mina ögon är en väldigt trevlig bonus, men samtidigt inte mycket mer än så. Jag menar, videorna finns ju redan upplagda på YouTube sedan en tid tillbaka och i slutändan är det ju inte heller dem som man köper denna specialversion för, eller hur? Jag gjorde inte det i alla fall.

I ett försök att avrunda det hela lite snyggt så tänkte jag bara passa på att säga följande; Dance Love Pop: The Love Love Love Edition är en mycket bra specialutgåva av ett redan tidigare grymt album och jag kan varmt rekommendera denna platta till alla människor som är ute efter grym svensk popmusik i världsklass.

The Love Love Love Edition
Ett solklart köp oavsett om man äger originalversionen eller ej.

Kommentarer
Postat av: Marco

Kan hålla med om det mesta. Det är bra bonus för den som inte redan har samlat på sig allt Agnes-material. Det enda verkligt nya som jag inte tidigare hört är "Pio Radio Remix". De borde kunnat vara lite frikostigare, med fler remixer och även en och annan oreleasead låt som legat i någon låda.

Men i det stora hela så är det en köpvärd utgåva.

2009-04-06 @ 20:22:28
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Marco: Man hade ju knappast sagt nej till ännu fler remixer eller en helt ny låt, men som sagt, jag är oerhört nöjd ändå. Jag menar, bara de akustiska versionerna gör den här skivan köpvärd, enligt mig.

2009-04-08 @ 18:21:26
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0