Hur viktigt är ett skivomslag egentligen?

För bara en kort stund sedan fick jag för första gången se hur omslaget till Agnes tredje album, Dance Love Pop, kommer att se ut. Personligen gillade jag det jag såg, men läser man på Agnes forum så märker man att en del är besvikna på den enkla designen och menar att det kunde varit så mycket bättre. Ärligt talat så har jag inte så värst mycket att säga om det, då folk givetvis har rätt till sin åsikt, men att omslaget ser relativt enkel ut i sin design är i mina ögon inte alls dåligt.

Jag menar, för min del hade det ta mig tusan räckt att de hade valt en bild där Agnes diskar och sedan skrivit dit orden Dance Love Pop lite snyggt bland bubblorna som bildas för att jag hade blivit nöjd. Det hade definitivt inte passat in, men vad jag vill få fram är att det helt enkelt inte finns någon mening med att haka upp sig på att ett skivomslag inte blev som man själv hade velat. Det finns alltid en tanke bakom varför ett skivomslag ser ut som det gör. Skulle omslaget till Dance Love Pop vara annorlunda i det avseendet? Tror inte det.

Sedan är det ju alltid svårt, om inte direkt omöjligt, att tillfredsställa alla fans när det kommer till skivomslag. Se bara på Metallicas nya skiva, Death Magnetic, exempelvis. Har nämligen läst att det var ganska många fans till bandet som inte alls gillade det slutgiltliga omslaget till albumet när de fick se det för första gången. Men är verkligen omslaget så himla viktigt egentligen?

Visst, det är det första en eventuell köpare får se i butiken, men tänker man efter lite grann så förstår man att omslaget inte alls betyder så mycket som man kanske har trott. Tror ni t.ex. att de Metallica-fans som inte gillade omslaget inte köpte skivan när den senare släpptes? Hm? Visst fasen gjorde de det, då det trots allt är musiken på skivan som räknas och inget annat. Nu var detta kanske ett extremt exempel, men helt klart intressant ändå.

Ett skivomslag är, oavsett om man väljer att tro på det eller ej, inte mer än en trevlig bonus som man får på köpet när man inhandlar ett album. Så har det alltid varit och så kommer det med all säkerhet också att fortsätta vara även i framtiden. Som ni säkert vet är det ju musiken som har huvudrollen, så att säga. Självklart får folk ha åsikter kring om de gillar eller ogillar ett omslag, som den till Agnes tredje skiva exempelvis, men ibland tycker jag faktiskt att snacket går en smula till överdrift. Själv tycker jag som sagt att omslaget ser jättefint ut och jag längtar i princip ihjäl mig efter albumet.

Vill ha den nu!

Omslaget till Agnes tredje album, Dance Love Pop.
Måste ett skivomslag vara designat på ett avancerat sätt för att vara snyggt?
Nej, inte enligt mig i alla fall, då jag tycker att det relativt enkla omslaget till
Agnes tredje album, Dance Love Pop, är jäkligt snyggt.


Kommentarer
Postat av: Tommy

Håller med dig Benny till 100%! Det ska inte vara så mycket krusiduller på ett albumomslag.

Jag är supernöjd :)

2008-09-19 @ 13:21:43
Postat av: Benny

Tack för kommentaren, Tommy. :)

2008-09-19 @ 16:55:31
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Marco

Det är ett bra omslag på minst 2 sätt:

Det går i samma stil som singeln

Det utstrålar "party" och "dans"!



Ett helt OK omslag!



(De som har koll på agnes.owns.it vet att jag hade en annan bild som favorit, men även denna är finfin :)

2008-09-19 @ 22:21:30
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Jodå, jag vet vilken bild du har som favorit, Marco, och den är ju faktiskt min favorit också. :)



Gillar dock den här också väldigt mycket, då den utstrålar så himla mycket positiv energi. När jag tittar på omslaget så blir jag helt enkelt lycklig i hela kroppen och det är ju knappast något negativt. :)

2008-09-19 @ 22:57:31
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Cybéle

Men varför klagar vissa Agnesfans? Skivomslaget e jättefint :) jag gillar den verkligen :).

2008-09-20 @ 00:56:35
URL: http://sweetc.blogg.se/
Postat av: Benny

Jadu, Cybéle, att vissa fans klagar har nog mycket att göra med förhoppningar som, enligt dem i alla fall, inte infriades. Trist såklart, men som jag skrev i bloggen så är det omöjligt att göra alla helt nöjda.



Själv gillar jag ju dock omslaget enormt mycket och jag är glad att även du gillar det. :)

2008-09-20 @ 01:48:47
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0