Mer attraktivare singlar önskas, tack!

Jag vet att jag lovade en liten analys på Agnes senaste musikvideo till Release Me, men saken är den att jag inte riktigt vet när jag kommer att kunna skriva den. Har nämligen haft en hel del att göra med diverse grejer här hemma (betydligt mer än vanligt), men jag hoppas ändå att jag ska hinna med att skriva den så småningom, då jag tycker det är väldigt intressant att analysera saker och ting. Brukar faktiskt analysera mina egna noveller som jag skriver ibland och då in i minsta detalj. Detta kan nog tyckas som en väldigt onödig syssla för ganska många, men jag tycker om det och i slutändan är det ju faktiskt det som är det viktigaste. Hur som helst, det var i alla fall det som jag ville säga angående analysen.

Tänkte istället gå in lite grann på det faktum att Roxy Recordings (Agnes skivbolag) inte väljer att släppa hennes singlar på "vanligt sätt", så att säga. Som det är nu väljer de enbart att släppa singlarna digitalt och jag kan ärligt talat inte förstå varför. Visst är det så att digital försäljning ökar hela tiden och att det förmodligen är så vi kommer att köpa all vår musik i framtiden (håller dock tummarna för det inte kommer att bli riktigt så illa), så är vi faktiskt inte där ännu. Vanliga fysiska singlar säljer faktiskt rätt hyfsat än idag (har dock inte några officiella siffror att visa upp) och är inte alls på att dö ut som så många "experter" på området pratar om. Inte än i alla fall.

Hur mycket en fysisk singel kommer att sälja handlar till stor del kring hur mycket extramaterial som singeln ifråga innehåller. Är skivbolaget lata och bara väljer att lägga dit en instrumental version tillsammans med originalutförandet av låten (vilket utan tvekan är vanligast) så är det ganska klart att singeln kanske inte säljer så pass mycket som de vill att den ska göra. Lägger de däremot till lite remixar, bonusmaterial eller liknande på singeln så är sannorlikheten betydligt högre att den kommer att sälja väldigt bra. Nog för det kostar betydligt mer pengar att genomföra det senare alternativet, men personligen tycker jag absolut att det är något som Roxy borde satsa på med Agnes singlar. Åtminstone om de vill att singlarna ska sälja någorlunda bra.

Okej, nu köper jag ju Agnes singlar oavsett hur lite eller mycket som finns på dem, men jag tror knappast att Agnes skivbolag skulle förlora så mycket pengar på att göra singlarna en aning mer attraktivare för kunderna än vad de är för närvarande. Det är i alla fall min åsikt.

Jag har vid ett flertal olika tillfällen försökt att få en kommentar från skivbolaget om allt det här, men tyvärr så har svaren uteblivit.

Kommentarer
Postat av: Marco

Det här är något jag själv tänkt puffa för! Vem köper en digital singel, om man inte är hardcorefan? Varför överhuvudtaget släppa digitala singlar efter att albumet är släppt? Låtarna finns ju att ladda ned där!?!

Jag tror inte det handlar om små siffror! Det kan handla om en tiopotens. Så många fler singlar skulle förmodligen ha sålts om man satsade på fysiska exemplar med attraktiva bonustillägg!

Tänkt på det, mer än en gång, de initierade som läser detta...

2008-12-09 @ 18:07:50
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Tommy

Håller med till 100%! Ett tydligt exempel just nu är Dannys "Radio" som ligger 1:a på singellistan men typ 12:a eller liknande på digilistan.

Jag tror inte OAO kommer sälja guld, det tror jag däremot att den hade gjort om de släppt den fysiskt.

Jag mailade Åsa på Roxy härom dan och fick svar att Release me inte finns som promoex heller, som OAO fanns. Men frågan är ju vad kan vi göra?!

2008-12-09 @ 20:22:08
URL: http://agnesimelodifestivalen.blogg.se/
Postat av: Benny

Alltså, som jag ser det verkar inte Roxy bry sig ett dugg om hur mycket eller lite singlarna säljer, vilket är ett stort misstag, enligt mig. Att de dessutom väljer att inte ens svara på varför de väljer att inte släppa fysiska singlar är inte vidare smart, tycker jag.



Vad kan vi göra åt det då? Ja, det är verkligen en bra fråga och jag vet faktiskt inte om det finns något klart svar heller.

2008-12-09 @ 21:13:20
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0