Agnes comeback på scen!

För någon timme sedan var Agnes comebackuppträdande på Sommarkrysset över och precis som väntat var hon lika grym som vanligt. Önskar verkligen att jag kunde varit där på plats, men samtidigt är jag ju såklart glad över att ha sett det på TV. Något som jag däremot inte är så glad över har med själva produktionen att göra. Ljudet i Agnes mikrofon var nämligen alldeles för lågt, vilket innebar att man knappt hörde henne alls. Kören hade däremot mikrofoner som hördes över hela Stockholm ungefär och så ska det inte vara. Jag vill höra Agnes underbara röst och inte deras. Ska det vara så förbannat svårt att förstå, TV4!?

En annan sak som jag störde mig på var Grys presentation av Agnes, eller rättare sagt bristen av en presentation. Hon kunde mycket väl har nämnt viktiga saker som att det var Agnes comeback på scen, att hennes nya album snart kommer att släppas och liknande saker. Nämnde Gry något av detta? Nix pix och nada, det var i princip bara pang på rödbetan som gällde för hennes del, vilket jag tycker var enormt tråkigt. Agnes är värd en mycket bättre presentation än så och speciellt nu när hennes nya singel har släppts och allt.

Men är jag förvånad över TV4:s i stort sett värdelösa hantering av ljud, presentation och allt annat? Nej, inte alls. Om det är något som jag har lärt mig genom årens lopp så är det att TV4 inte alltid är lika med kvalitet. Förr kanske de hade en högre procentsats i positiv bemärkelse, men inte nu. Det märkte man inte minst på deras produktion av Faddergalan för något år sedan, när Agnes och Darin sjöng en duett tillsammans. Det var i princip likadant då. Agnes mikrofon var låg medans kören bakom lät som en hög operasångare med varsin megafon i händerna. Vad kallas det för? Ja, inte är det kvalitet i alla fall.

Nä, TV4 har verkligen tappat stinget de senaste åren och jag hoppas innerligt att de skäms, för såhär ska det inte se ut. Agnes var dock grymt bra, som sagt, och längtan efter hennes tredje album är nu starkare än någonsin.


Kommentarer
Postat av: Marco

Det var något skumt med ljudet rent generellt i gårdagens sändning. Jag har aldrig behövt justera upp ljudet så mycket i klipp från inspelad teve, som jag fick göra med klippet från Agnes uppträdande i Sommarkrysset.

Å andra sidan tyckte jag, när Agnes började sjunga högst uppe på trappan, att hon faktiskt lät lite för HÖGT i förhållande till det andra. Möjligtvis märkte teknikerna detta rätt snabbt och överjusterade nedåt.

Någon som var där nämnde något om att det var ljudproblem redan under "repet" innan. Agnes ville då ha upp sin mick, vilket sedan kanske resulterade i en spontan och hafsig justering nedåt under sändning?



Sedan är det låten som sådan; verserna är i lägsta laget (i tonhöjd) för Agnes. De låga partierna innebar redan i Idol vissa problem. Styrkan i rösten reducerades påtagligt. Hon har utvecklats mycket även där, men fortfarande är rösten betydligt starkare i mellan- och övre registren! Kan vara svårt att micka rätt så det blir bra genom alla partier.



Men ärligt talat, efter att ha fört över klippet till dator, justerat upp ljudet och tittat/lyssnat på det ett antal gånger, så tycker jag faktiskt inte att det är alls så illa. Man hör Agnes riktigt bra under största delen av låten!

2008-08-17 @ 20:47:51
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Visst kan det vara svårt att micka helt rätt, men nog kunde ljudteknikerna ha gjort ett betydligt bättre jobb än de gjorde. Det är i alla fall min åsikt.



Angående de låga partierna så klarar Agnes av dem mycket, mycket bättre nu än tidigare. Har kollat igenom ett par gamla klipp från Idol och det märker man hur tydligt som helst. Men p.g.a. det låga ljudet i micken så fick hon inte visa det till fullo.



Självklart är det inte illa, det är ju Agnes som sjunger :). Men jag tycker inte att det ska vara nödvändigt att man ska behöva justera upp ljudet så pass mycket som krävs för att få en normal ljudnivå. Det skulle TV4:s personal fixat redan från början.

2008-08-17 @ 22:45:07
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Tommy

Ja Agnes var verkligen fantastisk! Själv tänkte jag inte så mycket på ljudet live iafall. Men ang. rösten, kan det inte vara så att rösten är lite sliten efter allt inspelande? Den borde ju bli det, fast det lät ju fantastiskt ändå :)

2008-08-18 @ 11:24:26
Postat av: Benny

Tommy: Jo, med tanke på att Agnes har jobbat så mycket i studion så kan ju rösten blivit lite sliten. Det är ju bara normalt. Fast som sagt, hon lät ju grymt bra ändå :).



Är dock fortfarande lite sur på TV4...

2008-08-18 @ 15:39:18
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0