Språkproblem?

För någon dag sedan såg jag en speciell kommentar som någon hade skrivit på Agnes officiella hemsida och då alltså på startsidan och ingen annanstans. Personen ifråga undrade varför det var så att hela hemsidan var på engelska och inte på svenska, då Agnes trots allt är en svensk artist. Vissa kanske tycker att det är en ganska löjlig fråga, då det var tvunget att göra hemsidan mer internationell i samband med alla framgångar för Agnes del överallt i världen, men personligen förstår jag precis vad han/hon menar med sitt inlägg.

När Agnes slog igenom efter Idol-vinsten 2005 var all text på den officiella hemsidan skriven på svenska, vilket i sig är ganska logiskt, men jag vill ändå poängtera detta då alla trots allt inte var med då. Ingen engelska var nödvändig vid den tiden, då i stort sett alla fans var från Sverige. Jag minns denna tid väldigt väl och för mig har övergången mellan den helsvenska hemsidan till den engelska gått hur bra som helst. Men så är jag ju också ganska bekväm i den engelska språket, vilket man måste komma ihåg att alla inte är, oavsett ålder och bakgrund.

Vart vill jag då komma med det här då? Jo, nämligen följande; jag antar att det finns en hel del svenska Agnes-fans därute som inte skriver och kommenterar på den officiella hemsidan just på grund av att den enbart är skriven på engelska och inte svenska. Alla människor är ju olika och att skriva bra formulerade meningar på engelska kan vara enormt svårt, vilket även jag kan skriva under på. Vissa känner sig säkert lite skrämda på grund av detta och väljer då att inte delta i diskussioner med mera. Detta språkproblem påverkar ju även folk som kommer från helt andra länder än Sverige såklart, men det förstår ni säkert ändå.

Självklart är allt detta enbart spekulationer från min sida, men så är jag ju ingen expert i ämnet heller. Hur skulle man kunna fixa detta då? Personen som skrev inlägget som jag nämnde här ovan hade en ganska bra idé, tycker jag. Han/hon skrev att man helt enkelt skulle kunna få välja språk på startsidan. Låter som en ganska bra idé, som sagt, men om det är genomförbart har jag absolut ingen aning om. Kanske i framtiden någon gång, men knappast som läget är just nu, då det händer en massa saker i princip hela tiden. Själv tror jag faktiskt inte att det någonsin kommer att hända, men är det tillräckligt många som skriver och klagar så, vem vet?

Vad tycker ni läsare om det här? Är det ett problem som bör granskas i framtiden eller inte?

Kommentarer
Postat av: dantheagnesfan

En intressant fråga Benny. Jag förstår att många svenska folket har mycket god engelska, men inte alla. Och mycket få engelska människor har goda svenska språket!

Personligen är jag använder Google Translate för att översätta den här bloggen till engelska så jag kan läsa det. Det är inte perfekt, men det är bra nog för mig att kunna förstå vad du har skrivit. Google Translate kan ställas in att automatiskt översätta alla språk till ett annat språk när en webbsida laddas.

Jag utstationering detta svar på svenska med hjälp av Google Translate så att du kan (förhoppningsvis) läsa den.

Kanske du kunde låta mig veta hur korrekta översättningen från engelska till svenska är?

Dan.

2010-03-29 @ 15:10:34
Postat av: Benny

Dan: Well, Google Translate is not perfect by any means (like you said), but I do understand what you´ve written.



Regardless, some people don´t want to use Google Translate (or any other similar program) just to help them navigate around their favourite websites and personally, I can understand that.



The question is how many people this problem really affects. At this point, that´s nearly impossible to determine.

2010-03-30 @ 14:27:34
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0